Vår berättelse

Brand- och riskkonsultbolaget Bricon etablerades 2013. Idag är vi ett rikstäckande företag med runt trettio anställda och sju kontor över hela landet. 2018 utsågs vi till Gasellföretag av Dagens Industri.

Det började med en enkel idé. Magnus Åkerlind och Leif Fällman ville skapa en arbetsplats som var något annat än de stora och ibland tungrodda företag de tidigare varit en del av. På Bricon skulle varje medarbetare få ta ansvar och vara med och påverka både sin egen och företagets utveckling. Beslutsvägarna skulle vara korta och onödiga kostnader skulle bort. Samtidigt skulle företaget växa i lagom takt och präglas av en kultur där alla tar hand om varandra – med generösa satsningar på teknikutveckling och fortbildning. Detta är något som fortfarande genomsyrar verksamheten idag.

Bricon finns i Umeå, Härnösand, Sundsvall, Stockholm, Helsingborg, Lund och Malmö. Kärnverksamhet består av byggnadstekniskt brandskydd, riskhantering inom industrin och säkerhet i infrastrukturprojekt. Under åren som gått har vi bland mycket annat jobbat med utbyggnaden av Stockholm tunnelbanas blå linje, genomfört riskanalyser åt Trafikverket och arbetat med ombyggnationen av ­Knutpunkten i Helsingborg.

– Vi är tacksamma för att ha fått förtroendet att jobba i stora och komplexa uppdrag. Framförallt är jag glad och stolt över vår personal, som lagt grunden till det förtroende våra kunder visar oss, säger David Tonegran, kontorschef i Skåne.

Hösten 2018 vinner Bricon årets nyföretag i Härnösand, blir utsedda till Gasellföretag av Dagens Industri och etablerar ett kontor i Stockholm. Nya medarbetare rekryteras hela tiden. Dock är vi på Bricon fortfarande övertygade om att tillväxt måste få ta tid och vi vill bygga något som är hållbart på lång sikt.

Grundaren Magnus Åkerlind, idag vd och certifierad sakkunnig brand – SAK 3, förklarade vår filosofi i en intervju med Dagens Industri, i samband med att vi utsågs till Gasellföretag:

– Vi ska växa, men det är ingen stress. Om vi hittar rätt personer kan vi växa, men tillväxt är inte ett mål i sig för oss. Det viktiga är att vi producerar bra produkter så att kunderna blir nöjda, då kommer tillväxten.