Hasselbacken på Djurgården ska återfå sin status som navet för Stockholms nöjes- och kulturliv. Bakom projektet står bland annat Björn Ulvaeus och Bricon är anlitade för den brandtekniska projekteringen.
Hasselbacken har spelat en central roll i Stockholms nöjesliv och matkultur under lång tid. Från 1760-talet när namnet Hasselbacken etablerades inom stadens krognäring, under Bellmans dagar och ända fram till 1970-talet var platsen en av stadens mest välbesökta nöjesetablissemang.
Nu är visionen att Hasselbacken ska bli en destination året runt, för både nationella och internationella besökare. Bakom projektet står Björn Ulvaeus och Conni Jonsson, som tillsammans äger fastighetskoncernen 3E Property med dotterbolaget 3E Entertainment. De är även huvudägare i Pop House Entertainment Group, som bland annat driver Hotell Hasselbacken, Cirkus Arena & Restaurang, ABBA The Museum och Pop House Hotel.
Målet är att skapa en plats där de olika delarna bidrar till varandra för att stärka Djurgårdens flera hundra år gamla tradition som en av Sveriges mest betydelsefulla platser för kultur, nöje, gastronomi och naturmiljö.
Anna-Carin Olmedal är brandingenjör på Bricons Stockholmskontor och arbetar tillsammans med kontorschefen Katarina Wadensten med den brandtekniska projekteringen.
Vad är det som gör Hasselbacken unikt?
– Hasselbacken en anrik plats med lång historia av nöje, kultur och glädje och det är fantastiskt roligt att få vara med och återskapa Hasselbackens glansdagar, säger Anna-Carin Olmedal.
Vad har du själv för relation till området?
– Som norrlänning var min första kontakt med området inte helt oväntat en skolresa till Gröna Lund. På senare år har jag hittat tillbaka dit tillsammans med familjen och vi har även besökt Skansen, flera museer och Cirkus. Och så älskar jag att promenera i de vackra omgivningarna med alla gamla byggnader.
Vad arbetar du med i projektet?
– Jag och Katarina Wadensten, som är uppdragsansvarig, arbetar tillsammans med den brandtekniska projekteringen. Att vi är två personer som är helt insatta i den brandtekniska projekteringen ger projektet robusthet och kontinuitet, det står och faller inte med en person. Det ger också större möjligheter att snabbt hitta smarta brandtekniska lösningar som hjälper projektet framåt.
Hur fungerar samarbetet med alla inblandade?
– Projekteringsgruppen är väldigt kompetent och lösningsorienterad. I ett sånt här speciellt projekt är det en nyckel för ett bra slutresultat. Dessutom blir det mycket roligare och lättare att skapa bra lösningar när alla jobbar tillsammans.
Vilken är den största utmaningen för dig och dina kollegor?
– Ur ett brandtekniskt perspektiv har de nya byggnaderna ett unikt formspråk som bjuder på en del brandtekniska utmaningar. Sen byggs de till stor del i trä och det ställer särskilda krav på bland annat detaljlösningar och ett noggrant utförande.
– Även de befintliga delarna kräver eftertanke då de är blåklassade, vilket är Stadsmuseets högsta kulturhistoriska klassning av byggnader. Det gör att varje åtgärd behöver vägas och anpassas för att inte förvanska byggnaden, säger Anna-Carin Olmedal.
Läs mer om utvecklingen av Hasselbacken här
Publicerad den 4 juni 2021